KOM OG LÆS TIL BØRNEHAVEKLASSEN I Kom og læs til børnehaveklassen er der ikke en forventning om, at alle elever lærer at læse. Det primære fokus er på et solidt bogstavkendskab, hvor elever bliver sikre i sammenhængene mellem store og små bogstavers navn, form og lyd, lærer bogstavernes skriveveje og udvikler et godt skrive greb. I læsebogen kan eleverne afprøve deres erfaringer med bogstavlyde og syntesedannelse. Derudover skal eleverne i læsebogen lytte til og samtale om litterære tekster. Trine Lykke Gandil og Louise Rønberg og Vejledning 0. klasse Både de elever, der hurtigt knækker læsekoden, og de elever, der skal bruge længere tid, får styrket fundamentet for deres læsning og skrivning med det systematiske arbejde med bogstav og lyd. Samtidig støttes de i deres individu- elle udvikling ved inddragelse af differentierede læseorganiseringsformer som ekkolæsning, makkerlæsning og selvstændig læsning. Den fælles læsebog skaber et udgangspunkt, hvor hele klassen samtaler om tekster og øver sig på det samme, men med forskellige udgangspunkter. Kom og l æs til børnehaveklassen er tilrettelagt, så eleverne får en oplevelse af, at de kan deltage i skolefaglige aktiviteter og bruge deres erfaringer med sprog og verden til at komme i gang med den begyndende læsning og skrivning. Eleverne skal – uanset niveau – føle sig anerkendt og inkluderet og opleve, at de er i et fælles- skab, hvor de lærer noget og kan bidrage med noget. I det indledende sprogarbejde tager eleverne bl.a. udgangspunkt i deres egne navne. 1. Bob og Vips fritlægges 2. Hvor stor kan Vitello blive? + fritlægges. 3. Blå klode fritlægges og/eller forlænges med den blå "malede" bag- grund, så der ikke er synlig overgang. SKOLEÅRET MED KOM OG LÆS I BØRNEHAVEKLASSEN Kom og læs til børnehaveklassen er bygget op af: et introforløb på 6 uger, hvor alle bogstaver introduceres. en grundig bogstavgennemgang over 31 uger, hvor alfabetets bogstaver gennemgås to ad gangen over 14 dage, og hvor eleverne både læser og skriver med bogstaverne. Forløbet kan komprimeres, hvis I indimellem gennemgår to bogstaver over en uge, eller hvis du vælger at udelade gennemgang af w, c, x, q, z. et supplerende forløb på 3 uger, hvor træt e [ ] som i abe , blødt d [ð] som i ged samt fire lydrette klynger forrest i ord (sm-, sn-, bl- og fl-) introduceres. 8
Download PDF file