KvikMat styrker elevernes faglige selvtillid Når Mads Bentsen Møllers elever på Stjernevejskolen i Hedensted arbejder med matematikopgaver i KvikMat, opdager de, at de kan mere, end de selv tror. ”Jeg er også dårlig til matematik,” er en sætning, lærer Mads Bentsen Møller oplever, at flere af hans udskolingselever kontinuerligt fortæller sig selv. De sidder fast i en negativ tankegang, som er svær for dem at bryde ud af. Mads Bentsen Møller er matematiklærer- og vejleder på Stjernevejskolen i Hedensted. Og det var netop til sine udskolingselever, at han tilbage i sommeren 2019 var på udkig efter et nyt matematiktrænings- site. Det skulle være et digital løsning med opgaver, der kunne tilpasse sig niveauet for den enkelte elev. KvikMat fangede Mads Bentsen Møllers interesse, og derfor kontaktede han Gyldendal, så Stjernevej- skolen fik mulighed for at teste programmet gratis i en periode. ”Jeg havde nogle kollegaer med til at prøve det af i nogle klasser. Og de basisfunktioner, KvikMat har - altså den adaptive tilgang - hvor du kan lave det samme med eleverne, men at niveauet går op og ned, alt efter hvordan eleverne klarer sig; det fun- gerede bare supergodt. Helt intuitivt var der en god fornemmelse,” husker Mads Bentsen Møller. Tilpassede grupper giver faglig selvtillid KvikMat er differentieret træning. Træningsopgaver- nes niveau i løsningen bliver tilpasset den enkelte elev. Desuden kan KvikMat danne tilpassede grup- per, hvor eleverne bliver sat sammen med udgangs- punkt i deres individuelle faglige niveau. Mads Bentsen Møller oplever, at den tilpassede gruppedannelse gør en forskel. Specielt for de elever, som mangler faglig selvtillid i matematik. Han fortæller, at det for nogle elever er en aha- oplevelse, når de ser, hvem løsningen sætter dem i gruppe med. ”Der er et system, der ofte kan finde på at parre en elev sammen med nogen, eleven selv mener, er me- get bedre end dem selv. Og hvorfor er det, at syste- met bliver ved med at gøre det? Det er måske, fordi de kan mere, end de selv tror,” siger Mads Bentsen Møller. Italesættelse styrker eleverne KvikMat består af fire dele. Træningsopgaver med færdighedsregning, hele opgavesæt med enten lukkede eller åbne opgaver, et arkiv med videoer fokuseret omkring faglige forklaringer og en peer learning-del. I peer learning-delen skal eleverne samarbejde om at løse en opgave ved hjælp af deres matematiske kompetencer. Opgaverne har fokus på processen frem for løsningen og kræver, at eleverne arbejder sammen om at finde vejen til det gode svar. Når Mads Bentsen Møller sætter sine elever i gang med peer learning-opgaverne i KvikMat, oplever han, at der opstår en naturlig dialog i grupperne. For at løse opgaverne er de nemlig nødt til at tale med hinanden om matematikken. ”De skal kunne forklare de andre i gruppen, hvad det er, de tænker, og hvorfor det hænger sådan sam- men. Den italesættelse er også med til at styrke dem selv,” fortæller han. Mads Bentsen Møller, lærer og matematikvejleder på Stjernevejskolen i Hedensted. Ligestilling uanset niveau I KvikMats træningsdel kan læreren sætte alle elever i gang med at regne opgaver samtidig. Undervejs tilpasser niveauet i opgaverne sig hver enkelt elev. Det er tiden og ikke antal gennemførte trænings- opgaver, der afgør, hvornår eleverne er i mål. Alle begynder og afslutter på samme tid. Mads Bentsen Møller mener, at den adaptive mate- matiktræning ligestiller eleverne: områder de har svært ved, og målretter sin under - visning herefter. ”Man kan gå ind og se, hvordan det går. Nu har vi arbejdet nogle gange med de ligninger her, men de er bare brandrøde alle sammen. Så er der noget dér, vi lige skal have kigget på. Eller det ser overordnet meget godt ud, men der er lige et par elever, jeg skal være lidt ekstra opmærksomme på,” fortæller han. ”Du eliminerer det uretfærdige i, at alle skal lave 50 opgaver, hvor nogen kan være færdige på 10 minutter, mens andre skal bruge en dag,” siger han. Effektivisering Den elevtilpassede matematiktræning giver mate- matiklæreren på Stjernevejskolen bedre mulighed for at effektivisere den tid, han bruger på forbere- delse af undervisningen. ”Det, at du kan lave noget, som er differentieret per definition, det er ret smart,” siger han og uddyber: ”Hvis jeg ved, at træningsdelen automatisk tilpasser sig, så den rammer eleverne hensigtsmæssigt, så kan jeg bruge min tid på noget andet.” Motivation i matematik Mads Bentsen Møller bruger KvikMat som en del af sin matematikundervisning på ugentlig basis. Han oplever, at mange af eleverne motiveres af, at opgaverne passer til netop deres individuelle faglige niveau. Det styrker deres tro på sig selv. ”Alle kan blive sat i gang med det samme, arbejde med det samme i lang tid og egentlig have den samme oplevelse af at have været i gang, men uden at nogen bliver dunket i hovedet, hvis der er noget, de ikke kan. Fordi så tilretter systemet sig, så det passer. Og det fungerer bare rigtigt godt i min un- dervisning,” mener Mads Bentsen Møller. Som lærer kan man i KvikMat let og hurtigt følge med i, hvordan eleverne klarer sig. Løsningen tegner grafiske statistikker over den faglige udvikling, både for klassen som helhed og for hver enkelt elev. Mads Bentsen Møller bruger kortlægningen af ele- vernes resultater i KvikMat til at undersøge, hvilke
Download PDF file