3. Styrk elevernes nysgerrighed og fantasi Elever på mellemtrinnet skal fortolke litteratur og andre æste- tiske tekster med et fagsprog og i tæt relation til deres eget og andres liv. Når eleverne skal opleve, undersøge og bruge børne- litteraturen sammen i skolen, er det vigtigt, at det sker på en måde, der åbner op for elevernes nysgerrighed og fantasi, og at det sker balanceret, så litteraturarbejdet ikke drukner i for man- ge faglige begreber. Et nøje udvalgt fagsprog og et varieret udvalg af opgaver sikrer, at eleverne udvikler læselyst og undervejs bliver grebet til at dramatisere, digte videre, skrive til forfatteren, anmelde teksterne og meget mere. 4. Bring eleverne ind i autentiske produktionssituationer Elever på mellemtrinnet skal kommunikere med et bestemt for- mål, bruge deres krops- og talesprog hensigtsmæssigt og forhol- de sig til egen og andres sprogbrug mundtligt som skriftligt. Det skal opleves som sjovt, vigtigt og meningsfuldt at arbejde sam- men om danskfaglige temaer og emner. Med jævne mellemrum lægger grundbogen op til, at eleverne bruger deres nye viden til at kommunikere med andre, skabe udstillinger, gå i skriveværk- sted, involvere et publikum eller en anden klasse på skolen. Det er vigtigt, at eleverne undervejs lærer at tænke sig om, målrette en kommunikation, diskutere og tage kritisk stilling. 5
Share
Print
Download PDF file